Posty

Igle srigle

Obraz
Czyli, czo te szimano. XTR 1x12 i 2x12 - czy to było wejście smoka? Chyba nie, wszyscy oczekiwali odpowiedzi japończyków na hegemonię Eagle'a. Napędy 1x12 siedzą na rynku już kilka lat, od modeli topowych, aż do zupełnie budżetowych. Topowe Shimano na pewno nie namieszało na rynku, amatorzy nie kupują XTR. Oczywiście nie prowadzę statystyk, nawet nie próbuję ich szukać, po prostu rozsądek mówi żeby nie kupować komponentów wyczynowych. Nie kupujemy za grube piniondzory kilku gramów oszczędności, co nie? Nie wiem jak inni, ale ja czekałem na japońskie 1x12 w serii XT oraz SLX. Ta ostatnia grupa jest moją ulubioną, działa bardzo dobrze, a kosztuje rozsądnie. Deore też świetnie działa, ale 1x/2x10 to już nie moja opcja codzienna. Nowe SLX i XT oferuje z grubsza to samo, komponenty można dobrać wedle uznania. Najciekawsze novum, które w moim odczuciu będzie hitem, to nowe hamulce SLX BR-M7120. Tańsze czterotłoczkowe Shimano, bardzo mi się podobają, super klameczki, a i pewnie siła...

Części szczęścia

Obraz
Podstawowa eksploatacja, biżuteria rowerowa, dętki w cenie browara i amortyzatory w cenie kilku rowerów, gryzigramki obok wyznawców ciężkiej grawitacji. Mogę tak cały dzień. Osoby zaangażowane w rowerowe technikalia czasami więcej energii wkładają w części i wyposażenie, niż w jeżdżenie. Rower może kosztować tyle co samochód. Staram się nie przesadzać, nie urywam 30g na jakiejś pierdole, ale uczciwie rzecz ujmując część zakupów nie była uzasadniona racjonalnie. Kierownice, gripy Aktualnie rynek mówi, że im mocniejsza odmiana jazdy, tym kierownice szersze. 720mm XC po grubo ponad 800mm dla enduro/fr/dh. Nie jestem zbyt szeroki w barach, więc zdrowe 740-780mm to mój ulubiony zakres. W moim rumaku XC jest to Renthal Fatbar Lite Carbon, 740mm, mocowanie 31.8mm. Trailowe rejony to PRO albo RaceFace, 760mm alu. Za to na facie Renthal Fatbar 780mm, alu, 31.8mm, czyli klasyka dh. Kierownice Renthala mi się podobają, koniec kropka. A na kierownicach gripy, lubię Dartmoor Icon, ale fabr...

Kórnik i ścieżka zdrowia

Obraz
Rower znacząco zwiększa nasze możliwości krajoznawcze. Kompletnie początkujący zapewne odjadą na 5km od domu, średniacy 10km i więcej, a wprawieni zupełnie dowolnie. Chcesz poznać sąsiednie wioski? A może zwiedzić powiat? Może w okolicy jest jezioro/pałac/rzeka, które zawsze chciałeś odwiedzić, ale do tej pory się nie udało. Tak, rower może tutaj pomóc. W okolicy Kórnika mieszkam niecałe 10 lat. Na początku co najwyżej odwiedzałem sąsiednie lasy w poszukiwaniu grzybów, albo sąsiednie miejscowości na motocyklu. Dopiero jak wsiadłem na rower to zacząłem sprawdzać miejscówki w lasach, szukać brodów, jezior i przystani, pałaców i pomników przyrody. Każdy miesiąc przynosi jakiś nowy kierunek, czy nową ścieżkę, której wcześniej nie widziałem. Tym postem rozpoczynam nową serię krajoznawczą, w której postaram się pokazać kilka miejsc wartych odwiedzenia. Część propozycji będzie zupełnie oczywista, ale myślę że kilka perełek też się znajdzie. Sam Kórnik od strony miasta odwiedzałem już wi...

Opony

Obraz
Były napędy, to musi być też trakcja, czyli opony. Z uwagi na to, że jeżdżę różnymi rowerami, to mam okazję stykać się z kompletnie odmiennymi oponami - szosowe, cross-country, trail/enduro i fat. Każda w innym rozmiarze, każda w innej mieszance, różni producenci, różny charakter. Zacznę od roweru najpierwszego - czyli fata - który toczy się na obręczach 80mm szerokości [1] , 26 cali i oponach Vee Tire Bulldozer o wdzięcznej szerokości 4.7 cala. Konstrukcje tego typu są zdecydowanie specyficzne, jeździ się na nierozsądnych ciśnieniach (0.4-0.8 bara), a trakcja nigdy się nie kończy. Nazwa idealnie oddaje charakter - absolutnie masz wrażenie jazdy buldożerem, traktorem lub czołgiem. Do tego ten odgłos na asfalcie - czyli startujący bombowiec. Z fatem można się polubić, fatem wszędzie można wjechać, każdy podjazd jest do zrobienia. Co innego przecinak cross-country, gdzie znajdziemy klasyczne (wedle bieżących standardów) lekkie opony 2.2 cala, na obręczach 29 cali i szerokości 25 mm. ...

Graty i szpeje

Obraz
Rower rowerem, ale kilka gratów ekstra jest niezbędnych do zabawy. Im dalej w las, tym więcej szpeju. Nie dajmy się zwariować nadmiarem, nie popadajmy w skrajny minimalizm. Uczciwie rzecz ujmując, mam tło preppingowe, zatem raczej nosić niż się prosić, ale to nie musi być Twoje motto. Kask Przez lata jeździłem bez kasku. Nie było przymusu prawnego, nie czułem potrzeby, nie było kultury noszenia kasku wśród rowerzystów, każdy może wpisać swoją wymówkę. Jak zacząłem jeździć na facie dalej miałem luźny garnek (poza tym, że jeździłem w bojówkach, czapce i softshellu bo była zima). Zima mnie kilka razy umieściła na glebie i wtedy zrozumiałem, że kask to nie jest zbytek. Rychło w czas. Na początku nabyłem kask B'Twin, któremu do teraz nic nie brakuje - jest lekki, dobrze mi pasuje, ma niezłą wentylację i normalną regulację na pokrętło. Do tego nie kosztuje majątku, aktualnie poniżej 100PLN. Tych kilka cech powinno wystarczyć, żeby przekonać każdego do ochrony swojej głowy. Po jakimś ...

O nieudanej sprzedaży, czyli jak zyskałem nowy rower trailowy

Obraz
Moja przygoda z rowerami jest zaiste bardzo krótka, ale temat rowerów trailowych jest tym który mnie najbardziej intryguje. W mojej okolicy prawie wszystko da się pokonać na zupełnie sztywnym facie, ba, pewnie gravel/przełaj też dałby radę, ale ja jednak znajduję uzasadnienie dla maszyn o średnim skoku. Czym są rowery trailowe? Bardziej płaski kąt główki ramy, dłuższy reach, rozstaw kół, bardziej agresywne czy mocniejsze opony, większy skok, wszystko to w odniesieniu do maszyn XC. Równie dobrze moglibyśmy wyjść od enduro i napisać bardziej stromy kąt..., może krótszy reach, delikatniejsze opony itp. Podsumowując, trail to całe spektrum, które wypełnia świat pomiędzy szybkim XC w górę i w dół, a solidnym łomotem grawitacyjnym enduro. Z punktu rowerzysty, trail to rowery wszystkomogące, które pozwolą sprawnie podjeżdżać oraz stabilnie zjeżdżać oraz dostarczą masę frajdy. Uniwersalność, po prostu. Jednocześnie, różnorodność, bo w tej kategorii znajdziemy maszyny do "grawitacyjneg...